0 0 € Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 € K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 40,00 €. Přejít k pokladně
Zpět na články

Ako na lucidné snívanie? Typy lucidných snov, techniky, návod, kontroverzia

19. 12. 2022

Čo to je lucidné snívanie? Ako dosiahnuť lucidné snívanie? Pripravili sme pre vás kompletného sprievodcu týmto javom, ktorý je naozaj nevšedným zážitkom. Sprievodca zahŕňa aj návod, ako krok po kroku s trochou trpezlivosti dosiahnuť lucidné snívanie.


Lucidné snívanie (z angličtiny Lucid Dreams) známe tiež ako vedomé snívanie je sen, v ktorom si človek uvedomuje, že sníva. Osoba má kontrolu nad obsahom sna, zachováva si jasnosť myslenia a má prístup k svojim spomienkam. Človek, ktorý si navodí lucidný sen, sa nazýva oneironaut. Čo lucidné snívanie obnáša? Môže byť lucidný sen nebezpečný? ako si navodiť lucidný sen?

 

Čo je to lucidné snívanie?

Vedomý sen je sen, v ktorom si snívajúci uvedomuje svoj stav. Takýto stav môže podľa štúdií zažiť až 70% osôb, ale vyžaduje to správny tréning, pozitívne myslenie a veľa trpezlivosti.

 

Počas lucidného sna má človek nad snom kontrolu a má pocit, že sa nachádza v reálnom svete, a zároveň môže robiť veci, ktoré normálne robiť nemôže. Realistickosť pocitov sa blíži skutočnému životu, a preto snívanie s vedomím toho, že vieme, že sa jedná o sen, spravidla veľmi príjemné.

 

Za pôvodcu pojmu "lucidný sen" je považovaný holandský psychiater Frederik van Eeden. Podľa neho je lucidný sen sen, v ktorom si človek plne pamätá svoj bdelý život a má slobodnú vôľu.

 

Termín "rêve lucide" však prvýkrát použil Harvey Saint-Denys, francúzsky odborník na štúdium snov z 19. storočia. K objavu fenoménu lucidného snívania prispela aj moderná veda.

 

V 70. rokoch 20. storočia potvrdili Keith Hearne a Alan Worsley lucidné snívanie pomocou pohybov očí. Podobný experiment vykonal v Spojených štátoch Stephen LaBerge – zakladateľ Lucidity Institute, organizácia, ktorá podporuje vedecký výskum lucidného spánku.

 

Vedomý spánok je často považovaný za paranormálny alebo parapsychologický jav, ktorý sa vymyká vedeckému popisu alebo sa obmedzuje na pocity vyvolané látkami obsiahnutými v bylinách.

 

Spontánny a chvíľkový stav lucidného snívania môže zažiť každý bez akýchkoľvek predpokladov. Uvádza sa, že každý piaty človek bol aspoň raz v živote v stave lucidného snívania. Vedomie vo sne možno vyvolať obyčajným rozprávaním o ňom, čítaním príručky alebo meditačnými technikami.

 

Vedomé snívanie sa používa napríklad v boji proti nočným morám, ako nástroj sebapoznania, na rozvoj tvorivých schopností a tiež na zábavu. Vedomý spánok je téma, ktorá je populárna v literatúre aj vo filme, napr. kniha Marka Nighta "Riadiaca jednotka snov" alebo slávny film režiséra Christophera Nolana o možnostiach ovplyvňovania snov s názvom "Počiatok"  (V originálnom znení "Inception").

 

Typy lucidného snívania

Vzhľadom na spôsob navodenia, možno lucidné snívanie rozdeliť na dva hlavné typy. Rozlišuje sa medzi:

 

  • DILD (Dream Induced Lucid Dream) - navodený lucidný sen, v ktorom nejaký prvok sna, správanie v imaginárnej realite alebo reflexná reakcia "vo sne" už po začiatku sna naznačuje skutočnosť, že snívame,
  • WILD (Wake Induced Lucid Dream) - tento typ lucidného snívania je typický tým, že do neho vstupujeme priamo z bdelého stavu (či už cielene alebo nezamýšľane). Do lucidného sna môžeme vstúpiť napríklad po prebudení v špecifickej fáze spánkového cyklu

 

Vedomé sny sa tiež samozrejme líšia intenzitou vnemov, úrovňou kontroly alebo dĺžkou trvania sna.

 

TIP: Spánková pralýza – čo to je, kde sa berie a ako ju vyliečiť?

 

lucidný sen

 

Techniky na navodenie lucidného snívania

Ako vyvolať lucidný sen? Vedomé snívanie sa dá naučiť. Na navodenie a udržanie stavu vedomia v spánku je možné použiť rôzne meditačné techniky, bylinky, sprievodcu a špeciálne nahrávky, ktoré ovplyvňujú mozgové vlny.

 

Medzi techniky navodzujúce lucidné snívanie patria:

  • Psychologické metódy - autosugescia, zámerná pamäť, pamäťová technika Dr. LaBerge
  • Fyziologicko-farmakologické metódy - sú založené na znalostiach cyklov spánku a bdenia a vplyvu psychoaktívnych látok na sny, patrí sem metóda prerušenia spánku
  • Bylinky a vitamíny - vitamín B6, bylinka zvaná calea zacatechichi alebo CBD výrazne zvyšujú šancu na lucidný sen
  • Zariadenie - indukcia snov pomocou Dream Light alebo REM-Dreamer
  • Pamäť snov - vybavovanie si detailov zo snov
  • Autosugescia - najjednoduchšia metóda, tj ísť spať s úmyslom prežiť lucidní sen
  • Pamäťová technika Dr. LaBerge - spočíva v tom, že si počas sna všímate prvkov podobných sna a pamätáte si, že ich vo sne rozpoznáte
  • Prerušenie spánkového cyklu - technika Wake Back To Bed (WBTB), kedy sa človek po niekoľkých hodinách prebudí, aby si o viac ako šesťdesiat minút neskôr znova ľahol do postele s úmyslom prežiť lucidný sen
  • Zdriemnutie - metóda podobná technike WBTB
  • Technika reťazenia - po prebudení z lucidního spánku nemožno pohnúť žiadnym svalom, človek predstiera, že je mŕtvy, aby sa zvýšila pravdepodobnosť návratu do snového stavu vedomia
  • Technika rúk - spočíva v pohľade na ruky, ktorý navodzuje vedomie vo sne
  • Relaxačné techniky - uľahčujú dosiahnutie lucidného spánku typu WILD, napr. počítaním, opakovaním určitých fráz alebo meditácií
  • Šamanská technika - spočíva v konzumácii nálevu alebo vypáleného sušeného produktu z rastlín zvaných "snová bylina" alebo "africký snový koreň" tesne pred spaním

 

Ako vyvolať lucidný sen?

Pokiaľ chcete zažiť lucidný sen, je ideálne skombinovať viac techník z vyššie uvedeného zoznamu. Všeobecne sa považuje za najvhodnejšie snažiť sa docieliť lucidné snívanie čo najprirodzenejšou cestou, tzn. bez nutnosti prebúdzať sa uprostred noci či pitia špeciálnych nálevov.

 

Napríklad odvar z vyššie spomínanej byliny calea zacatechichi môže byť veľmi efektívna, ale jeho požitie je doslova kalich horkosti, ktorý je problém vypiť a ktorého pachuť máme v ústach ešte aj ďalší deň.

 

Zároveň treba myslieť na to, že lucidné snívanie spravidla neprichádza ihneď, ale vyžaduje pravidelné opakovanie určitých úkonov a hlavne trpezlivosť. Zároveň ako už bolo povedané v úvode, zhruba 30% ľudí sa bohužiaľ lucidného snívania nepodarí dosiahnuť nikdy.

 

Pridávame tu aj osobnú skúsenosť, ako som ja, autor článku, dosiahol lucidného sna. Trvalo to cca 2 týždne.

 

Lucidné snívanie - návod

 

  1. Denník snov - ihneď po každom prebudení sa snažte zapísať si, čo sa vám v noci zdalo. Ideálne je mať list na zapísanie vedľa postele aby to bola prvá vec, ktorú po prebudení urobíte. S každou minútou po prebudení rýchlo zabúdame, čo sa nám práve zdalo, preto je naozaj dôležité urobiť to ihneď. Sen sa snažte zapísať do čo najväčších podrobností.
  2. Čítanie a opkovanie si snov - vďaka denníku snov si lepšie zapamätáte, čo sa vám zdalo. Následne si skúste daný sen (prípadne aj ďalší predchádzajúci) prehrať v hlave, poprípade aspoň 2x denne prečítať z denníka a pripomenúť si ich tak. Mozog tým dostáva signál, aby ďalšie sny viac uchovával v pamäti.
  3. Žiadne psychoaktívne látky - aby sme dosiahli lucidné snívanie, nesmie byť mozog ovplyvnený žiadnou psychoaktívnou látkou. Do tých sa samozrejme radí aj alkohol. Po požití alkoholu, najmä pri väčšom množstve, nedosahujeme správny spánkový proces a mozog je skôr v "bezvedomí", ktoré nedokáže produkovať sny, nieto ešte lucidné sny. Snažte sa teda vyhnúť alkoholu, marihuane, práškom na spanie či čomukoľvek ďalšiemu, čo by mohlo spánok narušiť.
  4. Vitamín B6 - vitamín B6 hrá pri snívaní významnú úlohu. Už po prvom užití (100 mg tesne pred spaním) sú sny výrazne živšie a zapamätateľnejšie. Pamätajte však, že dlhodobé užívanie nadmerného množstva vit. B6 môže mať negatívne dopady na mozog. Odporúčaná denná dávka je iba 1,4 mg.
  5. CBD - dávka 20 mg CBD aplikovaná pomocou CBD oleja 20 minút pred spaním významne zjednoduší zaspávanie a zároveň prehĺbi spánok, vďaka čomu máme väčšiu šancu mať správny spánkový cyklus (jemný spánok, hlboký spánok, REM fáza)
  6. Test reality – ak už máme živé sny, ktoré si pamätáme, sme veľmi blízko k tomu, aby sme zažili lucidné snívanie. Posledným krokom je v tomto smere test reality. Ten musíme vykonávať opakovane cez deň, keď sme bdelí, aby sme si túto myšlienku zakorenili v našom podvedomí a napadli nás aj počas snívania. Čo je test reality vysvetlíme nižšie.

 

Pomocou tohto jednoduchého postupu sa mi podarilo dostať počas dvoch týždňov z bodu „nikdy som nezažil lucidný sen“ do bodu, kedy som niekoľko dní v rade zažíval extrémne živé sny, ktoré som mohol plnohodnotne ovládať a po prebudení som si ich pamätal. Je to zážitok, ktorý môžem každému významne odporučiť.

 

TIP: Vitamín B6 a niekoľko ďalších látok pre optimálny spánkový cyklus nájdete v Magnesiu - PRE SPÁNOK

 

Lucidné snívanie - test reality

Test reality je posledným krokom, ktorý nás delí od lucidného snívania. Živé sny, v ktorých sa však stále pohybujeme iba v úlohe divákov, bývajú pri vyššie odporúčanom postupe bežné po niekoľkých dňoch. Je teda dôležité, aby sme test reality vykonávali príležitostne niekoľkokrát počas dňa, aby nás to napadlo aj vo sne.

 

Najzákladnejšou časťou testu reality je zamyslieť sa a opýtať sa sám seba „snívam či bdiem“? Pokiaľ si budete klásť túto otázku dostatočne často, jedného dňa vám skôr či neskôr príde na myseľ aj v priebehu sna.

 

Až si túto otázku vo sne položíte, prichádza na rad skutočný test reality. Sny majú niekoľko zaujímavých vlasností, vďaka ktorým ich možno rozlíšiť od reality:

 

  • Nefungujú vypínače svetiel - nie je pre to žiadne podložené vysvetlenie, ale vo sne jednoducho nefungujú vypínače svetiel. Pokiaľ si teda vo sne položíte otázku, či sa jedná o sen, skúste nájsť vypínač a otestovať, či funguje.
  • Nedá sa spoznať čas na hodinách - ďalšou zaujímavou perličkou je to, že vo sne nemožno spoznať čas. Tam, kde by ste očakávali čísla určujúce čas, je vždy iba rozmazaná šmuha či nezmyselné znaky. Či už sa vo sne pozriete na telefón, hodinky, budík či hodiny - koľko ich práve je však nespoznáte.
  • Fyzický test – skúste napríklad zatlačiť prstom do dlane svojej ruky alebo sa uštipnúť do niektorej časti tela. Ak neucítite fyzický kontakt či bolesť, s najväčšou pravdepodobnosťou ste vo sne.
  • Lietanie a levitovanie – tento test som si vždy osobne nechával až na záver. Pokiaľ mi výsledok niektorého z predchádzajúcich testov potrvdil, že sa nachádzam vo sne, pokúsil som sa vzniesť, levitovať či poprípade rovno letieť. Pokiaľ v tomto teste budete úspešní, blahoželám, a nezostáva nič iné, než si plnohodnotne užiť nadchádzajúce chvíle.

 

TIP: Vynikajúci film na tému lucidného snívania je snímka Richarda Linklatera Snívam či bdiem? (v originálnom znení Waking Life)

 

lucidné vedomé snívanie

 

Kontroverzia okolo lucidného snívania

Vedomé snívanie je veľmi kontroverzná téma. Niektorí tvrdia, že tento stav zažili aspoň raz v živote. Iní pochybujú o možnosti ovládať vlastné sny. Ďalšie hlasy poukazujú na potrebu propagácie tohto fenoménu, ktorá by podporila trh s kurzami lucidného snívania.

 

Existuje skupina ľudí, ktorí sú spojení s katolíckou cirkvou a kritizujú prácu oneironautov. Naproti tomu v tibetskom budhizme hrá lucidné snívanie veľmi dôležitú úlohu.

 

Je lucidné snívanie bezpečné?

Neboli zaznamenané žiadne prípady negatívnych účinkov lucidného snívania na fyzické alebo duševné zdravie. Pri aplikácii niektorých techník lucidného snívania je však potrebné mať na pamäti, že časté prebúdzanie môže viesť k únave, nespavosti a celkovému zhoršeniu stavu organizmu.

 

Vedomé snívanie sa naopak neodporúča ľuďom so zlým stavom srdca a schizofrenikom, ktorí môžu stratiť orientáciu medzi bdením a spánkom. Stojí za zmienku, že najlepšie výsledky pri praktizovaní lucidného snívania dosahuje komplexný prístup, tj správny psychologický prístup a spánková hygiena.

 

Súvisiace javy

S lucidným snívaním je spojených ešte niekoľko ďalších javov, ako sú spánková paralýzy či mimotelové zážitky. Poďme sa na ne bližšie pozrieť.

 

Spánková paralýza

Spánková paralýza je prirodzený fyziologický stav, ktorý nastáva, keď sa človek nečakane prebudí, ale mozog si je ešte stále istý, že nie je pri vedomí.

 

Spánková paralýza zahŕňa kataplexiu – uvoľnenie svalov, ktoré napríklad zabráni tomu, aby ste v spánku bežali za rozbehnutým autobusom, ktorý vám uteká pred nosom. Obvykle si človek tento jav neuvedomuje.

 

Pokiaľ si človek pri zaspávaní zachová vedomie, môže zažiť spánkovú paralýzu a halucinácie. Spánková paralýza je obvykle nepríjemná. Sprevádzajú ju príznaky neschopnosti pohybu, pocity bezmocnosti, dusenia, pádu, drvenia na hrudi alebo niečej prítomnosti, preto sa stala zdrojom mnohých povier, napr. bola nazývaná námesačnosťou.

 

Falošné prebudenie

Falošné prebudenie je jav, ktorý sa objavuje pri neúplnom prebudení. Spáč otvorí oči a začne sa venovať ranným činnostiam, pričom si po chvíli uvedomí, že stále sníva, a že je to veľmi reálne snívanie.

 

Ku skutočnému prebudeniu obvykle dochádza o niekoľko okamihov neskôr. Niektorí oneironauti používajú falošné prebudenie ako techniku ​​na stabilizáciu lucidného snívania.

 

Out of body experience

Mimotelové zážitky, poznáme tiež pod originálnym názvom Out of body experience (skrátene OOBE). Mimotelový zážitok nie je sprevádzaný úplnou stratou vedomia, resp. prípadne len jeho krátkym prerušením.

 

Vyskytuje sa možnosť videnia na diaľku, halucinácií, astrálneho cestovania alebo iných druhov parapsychologických javov. Zážitky mimo tela často opisujú ľudia, ktorí prežili klinickú smrť. Podľa modernej vedy je OOBE nemožné.

 

Mohlo by vás tiež zaujímať: Námesačnosť (somnabulizmus) - príčiny, príznaky, liečba

 

Autor: Tomáš Konieczny

 

Na kvalite a správnosti informácií, ktoré s vami zdieľame v našich článkoch, nám záleží rovnako ako na našich produktoch samotných. Pokiaľ ste našli v našom článku nejakú chybu, preklep, či nezrovnalosť, dajte nám vedieť na info@herbalus.cz alebo nám zavolajte na číslo +421 948 203 208.

 

Kto je autorom tohto článku?

 

Bc. Tomáš Konieczny
Narodený 4.7.1992 v Třinci
Vyštudoval ekonomický odbor, celý život sa však venoval cestovnému ruchu, zdravému životnému štýlu, konope a skúmaniu jeho vplyvu na ľudské zdravie.
Zakladateľ a konateľ firmy Herbalus, kde stojí okrem iného za vývojom produktov a objavovaním prínosu konope v rôznych fyzických či psychických aspektoch zdravia.