Ekopodvody alebo greenwashing

Tiež sa vám už stalo, že ste narazili na výrobky propagované ako „BIO“ či „ECO“, hoci mali k tomuto označeniu ďaleko?

Tomáš Konieczny

Tomáš Konieczny

Zakladatel a jednatel

Zdieľajte článok:

Ekopodvody alebo greenwashing

Greenwashing je určite odpoveďou na súčasnú trend "byť ekologický". Ekologické oblečenie, ekologická kozmetika, ekologické chemikálie a predovšetkým ekologické potraviny sú v dnešnej dobe veľmi žiaduce pre stále uvedomelejších a náročnejších spotrebiteľov. Pritom greenwashing rozhodne nie je odpoveďou na ekologické potreby zákazníkov, naopak – nie je to nič iné ako plnenie ich očakávaní! Preto je vhodné sa dozvedieť, čo je greenwashing, ako ho rozpoznať a zoznámiť sa s jeho príkladmi, aby sme mohli pred týmto javom účinne varovať. To všetko je podrobne popísané v článku.

 

Čo je greenwashing?

Greenwashing sa tiež nazýva: "greenwash", "ekologické vedomie", "zelený podvod" a "zelené lož". Nejde o nič iné ako o podvod, ktorý tvrdí, že výrobok je ekologický, a ako taký ho inzeruje. V takom prípade sa nezriedka stáva, že ekologicky zmýšľajúci zákazník si výrobok kúpi a dokonca zaň zaplatí o niečo viac ako za neekologický výrobok, z čoho nepoctivý výrobca iba ťaží.

 

Ako poznať greenwashing?

Na rozpoznanie greenwashingu je užitočné poznať typické „prehrešky“, ktorých sa majitelia značiek dopúšťajú. A tak agentúry bojujúce proti ekopodvodom z času na čas zverejňujú články, v ktorých presne vysvetľujú, akých skreslení a manipulácií sa značky v rámci nepoctivého "zeleného PR" dopúšťajú. Jednou z takýchto agentúr je TerraChoice. Uvádza šesť základných ekopodvodov. Nižšie ich popisujeme s nádejou, že tieto znalosti pomôžu našim spotrebiteľom rozlíšiť poctivé značky od nepoctivých a správne sa rozhodnúť.

 

Ekopodvod 1 - skrytá akcia

Prvý ekologický podvod je skrytá akcia. To je prípad, keď je výrobok inzerovaný ako vyrobený v súlade s ekologickými zásadami, hoci napríklad len jedna z mnohých fáz výroby bola taká. Tento "trik" sa podľa TerraChoice týka viac ako polovice značiek, konkrétne 57 %.

 

Ekopodvod 2 - nedostatok dôkazov

Druhým ekologickým podvodom je nedostatok dôkazov. Nezriedka sa stáva, že výrobcovia propagujú svoje výrobky ako ekologické, ale nemajú pre to dôkaz v podobe príslušných certifikátov. Spotrebiteľ potom nemá možnosť si poskytnuté informácie overiť. Tento "trik" sa podľa TerraChoice týka viac ako každej štvrtej značky, presnejšie 26 % z nich.

 

Ekopodvod 3 - nepresnosť

Tretím ekologickým podvodom je nedostatočná presnosť. K tomu dochádza, keď opis výrobku obsahuje tvrdenia ako "prírodné" alebo "bez chemických látok", hoci daný výrobok jednoducho nemá fyzickú možnosť taký byť. Tento "trik" sa podľa spoločnosti TerraChoice týka 11 % značiek.

 

Ekopodvod 4 - bezvýznamnosť

Štvrtým ekopodvodom je irrelevancia. K tomu dochádza, keď značky v popise výrobku zdôraznia vlastnosť (napr. "neobsahuje..."), ktorá by mala byť vynechaná, pretože napríklad všetky výrobky tohto typu musia mať túto vlastnosť zo zákona. Tento "trik" sa podľa spoločnosti TerraChoice týka 4 % značiek.

 

Ekopodvod 5 - klamstvo

Piata ekologická lož je lož. O výrobku sa napríklad tvrdí, že je vypestovaný ekologicky alebo že neobsahuje umelé farbivá, aj keď to nie je pravda. Tento "trik" sa podľa spoločnosti TerraChoice našťastie týka iba 1 % značiek.

 

Ekopodvod 6 - menšie zlo

Šiesty ekologický zmysel je menším zlom. Spočíva v propagácii výrobku ako menej škodlivého, než sú výrobky ponúkané na "tradičnom" trhu. Príkladom môžu byť ekologické cigarety, ktoré sú jednoducho škodlivé. Tento "trik" sa podľa TerraChoice týka tiež veľmi malého počtu značiek, iba 1 %.

 

Chcete nakupovať ekologicky? Prečítajte si TENTO článok.

 

Príklady greenwashingu

Bohužiaľ nie je ťažké nájsť príklady greenwashingu. Tento typ javu je natoľko rozšírený, že ovplyvňuje obrovské množstvo priemyselných odvetví. Najviac nás zaujímali tie, v ktorých sami pôsobíme, teda potraviny, konkrétne čaje a kozmetika. Pretože sme nechceli robiť antireklamu, rozhodli sme sa neuvádzať mená značiek, ktoré sa dopustili greenwashingu.

 

Greenwashing a výrobcovia čajov

Jeden výrobca čaju inzeroval svoje výrobky na Facebooku ako "jediné vegánske výrobky na trhu". Napriek tomu sa každému, kto sa aspoň trochu vyzná v čajoch, zdá byť dôraz na "veganskosť" čajov prinajmenšom zarážajúce. Prečo? Pretože čaj je zo svojej podstaty vegánsky a robiť z tejto zjavnej vlastnosti výhodu je jednoducho nečestné.

 

Greenwashing a hotelová kozmetika

Hotel sa rovnako ako mnoho ďalších rozhodol zaručiť svojim hosťom sadu kozmetiky. Kozmetika, ktorá sa skladala zo šampónu, sprchového gélu a mydla, bola označená veľkou zelenou (a teda ekologicky šetrnou) etiketou „bio“. Na tom by nebolo nič zlé, keby nebolo toho, že iba jedna z troch kozmetických prípravkov bola ekologická. To je rozhodne zneužívania a nespravodlivosť.

 

Greenwashing - pokiaľ chcete prísť o zákazníkov, používajte ho.

Vzhľadom ku všetkým informáciám o greenwashingu musíte dôjsť k záveru, že je to vynikajúci spôsob, ako... stratiť zákazníkov. Prečo? Z jedného prostého dôvodu - nikto nie je rád klamaný a každý podvod znižuje dôveru v značku. To je potom ťažké rýchlo a efektívne obnoviť. Pamätajme teda, že "zelené PR" nie je zlé, ale iba za predpokladu, že každá ekologická informácia o ponúkaných produktoch je podložená dôkazmi.

Autor: Tomáš Konieczny