Tryptofán a všetko, čo o ňom potrebujete vedieť

|
Duševné zdravie
Strava
Spánok

Tryptofán - zdroje, vlastnosti, nedostatok, nadbytok, dávkovanie. Na čo tryptofán používať?

Tomáš Konieczny

Tomáš Konieczny

Zakladatel a jednatel

Zdieľajte článok:

Tryptofán a všetko, čo o ňom potrebujete vedieť

Tryptofán je aminokyselina, ktorá sa stále častejšie používa vo forme doplnkov stravy. Má nám zlepšiť náladu alebo zmierniť príznaky stresu. To však nie sú jediné výhody užívania tejto aminokyseliny. Väčšina ľudí nevie, že pri liečbe depresívnych porúch je dôležitá strava a že práve tryptofán je jednou z najdôležitejších aminokyselín, ktoré telo v tom čase potrebuje.

Tryptofán si naše telo samo nevytvára, preto ho musíme dodávať v potrave. Je zodpovedný predovšetkým za správne fungovanie nervového systému, a preto pokiaľ telo zaznamená jeho nedostatok, pocítime pokles energie a horšiu náladu.

 

Kde nájdeme tryptofán?

Ľudský organizmus nie je schopný tryptofán sám syntetizovať. Preto je nutné túto aminokyselinu dodávať z vonkajších zdrojov. V lekárňach je možné nájsť mnoho produktov bohatých na tryptofán. Nie každý by však mal túto aminokyselinu užívať vo forme doplnku, preto je potrebné sa pred jej užívaním poradiť s odborníkom.

 

Tryptofán sa nachádza aj v prírodných potravinách, napríklad v mäse, rybách (napr. treske), mliečnych a strukovinových výrobkoch, parmezáne, ale aj v sušených vaječných bielkoch, špenáte, banánoch alebo spiruline. Tekvicové semienka, orechy alebo sója sú tiež dobrým zdrojom tryptofánu. Koncentrácia tryptofánu v potravinách nie je vysoká, takže tieto potraviny môžete konzumovať bez obmedzenia.

 

Ako tryptofán funguje?

Tryptofán je esenciálna aminokyselina, tj je telu dodávaný s potravou. Je dôležitým stavebným prvkom bielkovín, ovplyvňuje fungovanie nervového systému, náladu alebo chuť do jedla. Tryptofán je zodpovedný za mnoho funkcií nášho tela, preto je dôležité dodávať telu jeho dostatočné množstvo.

 

Táto aminokyselina má v tele okrem iného tieto funkcie:

 

  • účasť na produkcii serotonínu, tzv. hormónu šťastia;
  • podieľa sa na produkcii melatonínu, hormónu, ktorý nás s príchodom súmraku privádza k spánku;
  • podieľa sa na syntéze rodopsinu, svetlocitlivého pigmentu, ktorý nám umožňuje vidieť po zotmení;
  • zníženie hyperaktivity a napätia;
  • regulácia metabolizmu;
  • zlepšenie imunity;
  • účasť na procese reprodukcie;
  • vplyv na laktáciu;
  • vplyv na nervový systém, regulácia noradrenalínu alebo dopamínu;
  • produkciu kinureínu, chemického UV filtra produkovaného v očnej buľve.

 

 

Aké sú dôsledky nedostatku tryptofánu?

V dôsledku nedostatku tryptofánu sa môže prejaviť napríklad zhoršená nálada, problémy so spánkom, spomalenie rastu, vypadávanie vlasov alebo tvrdnutie kože. Dôsledkom nedostatku tryptofánu môže byť aj zástava laktácie, problémy s hladkým svalstvom alebo anémia.

 

K nedostatku tryptofánu môže dôjsť v dôsledku diétnych chýb, ak je tryptofánu v strave príliš málo. V niektorých prípadoch môže dôjsť k nedostatku, ak človek trpí ochorením, ktoré spôsobuje zlú absorbciu.

 

TIP: Pre optimálne fungovanie mozgu a podporu kognitívnych funkcií vyskúšajte náš unikátny produkt BYSTRÝ MOZOG. Vďaka kombinácii Ashwagandhy, L-Theanínu, L-Tryptofánu, Ginkgo biloby, Kurkumínu, Piperinu a vitamínu B6 získa váš mozog potrebné živiny pre lepšiu pamäť, sústredenie, jasnú myseľ a vitalitu.

 

bystrý mozog

 

Aké sú účinky nadbytku tryptofánu?

Nadbytok tryptofánu - pokiaľ je tejto aminokyseliny v tele príliš veľa, čo je dôsledok nadmerného užívania doplnku, môžeme byť letargickí, mať pocit sucha v ústach, bolesti hlavy alebo nevoľnosť a rozmazané videnie. V extrémnych prípadoch sa môžu objaviť problémy s motorickou koordináciou, rastovým procesom a svalovou atrofiou.

 

Tryptofán a chudnutie

Táto aminokyselina ovplyvňuje nielen nervový systém, ale aj tráviacu sústavu. Dokáže účinne potlačiť chuť do jedla, a to aj u sacharidov, ktoré podporujú tvorbu serotonínu, tj zlepšujú našu náladu. Keď konzumujeme príliš veľa sacharidov, zvyšuje sa v našom tele sekrécia inzulínu, a to následne podporuje vstrebávanie tryptofánu vo väčšom množstve mozgom.

 

Nízka hladina tryptofánu preto vedie k túžbe jesť sacharidy, takže túto vlastnosť aminokyseliny možno využiť na zníženie množstva kalórií v našej strave. Pre tých, ktorým záleží na zdravom vzhľade tela, má však tryptofán ešte jednu výhodu – podieľa sa na tvorbe rastového hormónu, je dôležitý pri tvorbe svalového tkaniva a tiež urýchľuje proces spaľovania tukov.

 

Tryptofán v liečbe depresie

Mozog premieňa tryptofán na serotonín, hormón šťastia. Pokiaľ neprijímame dostatočné množstvo tejto aminokyseliny, dochádza k nedostatku serotonínu, čo má za následok pokles nálady, úzkosť, nespavosť, agresivitu alebo dokonca depresívne poruchy. Serotonín je tiež zodpovedný za naše impulzívne správanie alebo sexuálne túžby. Pri liečbe depresívnych porúch sa používajú lieky, ktoré spôsobujú, že rovnaké množstvo serotonínu pôsobí dlhšie a intenzívnejšie.

 

Významný vplyv hladiny tejto aminokyseliny na depresívne stavy bol potvrdený, keď bol umelo vyvolaný nedostatok tejto aminokyseliny v organizme. U väčšiny jedincov bol pozorovaný nárast depresívnych príznakov. Podávanie doplnkov tryptofánu týmto osobám po dobu približne jedného mesiaca preukázalo účinnosť proti depresívnym poruchám.

 

 

Ako dopĺňať tryptofán?

Skvelým spôsobom pre doplnenie tryptofánu je Magnézium - PRE SPÁNOK, ktoré obsahuje okrem vysoko vstrebateľného horíčka aj práve tryptofán, ktorý spolu s horčíkom a ďalšími látkami obsiahnutými v tabletách (vit. B6, valeriána lekárska, chmeľ otáčavý) pôsobí v synergii, čo umocňuje jeho účinky.

 

Ako dávkovať tryptofán?

Pred užívaním doplnkov stravy aj akýchkoľvek liekov je dôležité prečítať si príbalový leták a dodržiavať pokyny v ňom uvedené. Vďaka nim sa môžeme vyhnúť nežiaducim účinkom alebo vedľajším účinkom. Dávka tryptofánu je 500 až 1 000 miligramov pred spaním.

 

 

Autor: Tomáš Konieczny

 

Na kvalite a správnosti informácií, ktoré s vami zdieľame v našich článkoch, nám záleží rovnako ako na našich produktoch samotných. Pokiaľ ste našli v našom článku nejakú chybu, preklep, či nezrovnalosť, dajte nám vedieť na info@herbalus.cz alebo nám zavolajte na číslo +421 948 203 208.

 

Kto je autorom tohto článku?

 

Bc. Tomáš Konieczny
Narodený 4.7.1992 v Třinci
Vyštudoval ekonomický odbor, celý život sa však venoval cestovnému ruchu, zdravému životnému štýlu, konope a skúmaniu jeho vplyvu na ľudské zdravie.
Zakladateľ a konateľ firmy Herbalus, kde stojí okrem iného za vývojom produktov a objavovaním prínosu konope v rôznych fyzických či psychických aspektoch zdravia.